dnes je 10.11.2024

Input:

208/1991 Zb., Vyhláška Slovenského úradu bezpečnosti práce a Slovenského banského úradu o bezpečnosti práce a technických zariadení pri prevádzke, údržbe a opravách vozidiel

208/1991 Zb.
VYHLÁŠKA
Slovenského úradu bezpečnosti práce a Slovenského banského úradu
zo 7. februára 1991
o bezpečnosti práce a technických zariadení pri prevádzke, údržbe a opravách vozidiel
Slovenský úrad bezpečnosti práce podľa § 5 ods. 1 písm. d) zákona č. 174/1968 Zb. o štátnom odbornom dozore nad bezpečnosťou práce a Slovenský banský úrad podľa § 6 ods. 6 písm. a) zákona Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe po dohode s príslušnými orgánmi ustanovujú:
§ 1
Rozsah platnosti
(1) Vyhláška určuje povinnosti právnických a fyzických osôb, 1) ktoré prevádzkujú, udržiavajú a opravujú vozidlá (ďalej len „prevádzkovateľ”) a ich pracovníkov.
(2) Vyhláška sa nevzťahuje na prevádzku, údržbu a opravy vozidiel
a) ozbrojených útvarov Federálneho ministerstva obrany,
b) ozbrojených útvarov Federálneho ministerstva vnútra a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
(3) Vyhláška sa nevzťahuje na prevádzku dráhových vozidiel2) a koľajových vozidiel povrchových a hlbinných baní.
§ 2
Výklad pojmov
Pre účely tejto vyhlášky sa rozumie
a) diaľkovou dopravou doprava, počas ktorej nepretržitá doba vedenia vozidla v pracovnej smene trvá dlhšie ako 8 hodín a vodič sa v priebehu pracovnej smeny nevracia na miesto, v ktorom začal svoj pracovný výkon, prípadne doprava, ktorú za diaľkovú určí prevádzkovateľ,
b) pracovníkom vodič z povolania a pracovník, ktorý na pracovnej ceste vedie vlastné vozidlo alebo vozidlo prevádzkovateľa, a pracovník, ktorý práce v súvislosti s prevádzkou vozidiel riadi, alebo opravár, údržbár vozidiel, alebo pracovník vykonávajúci nakládku alebo vykládku vozidla,
c) spôsobilou a náležite poučenou osobou osoba, ktorú vodič poučil o požadovanom úkone a ktorá svojím vekom a rozumovou vyspelosťou má dostatočné predpoklady na to, aby v konkrétnej situácii riadne zabezpečila stanovený cieľ,
d) vozidlom každé motorové vozidlo, príves, polopríves a náves alebo súprava vozidiel.
§ 3
Vedenie vozidla a bezpečnostné prestávky
(1) Nepretržitá doba vedenia vozidla nesmie trvať dlhšie ako 4 hodiny. Za túto dobu sa považuje doba vlastného vedenia vrátane prerušenia vedenia vozidla na dobu kratšiu ako 10 minút.
(2) Po uplynutí doby uvedenej v odseku 1 musí vodič prerušiť vedenie vozidla z dôvodov bezpečnosti práce najmenej na dobu 30 minút (ďalej len „bezpečnostná prestávka”), počas ktorých nesmie vykonávať činnosť vyplývajúcu z jeho pracovných povinností, okrem dozoru na vozidlo a jeho náklad.
(3) Bezpečnostná prestávka sa môže s výnimkou diaľkovej dopravy rozdeliť na viac prestávok, pričom najkratšia na tento cieľ započítateľná doba je 10 minút. Súčet doby nepretržitého vedenia vozidla a bezpečnostných prestávok tvorí jeden pracovný cyklus.
(4) Vodičom pravidelnej autobusovej dopravy a mestskej hromadnej dopravy, ktorí pracujú podľa vopred stanoveného rozvrhu pracovného času (turnusy, grafikony), môže prevádzkovateľ určiť bezpečnostné prestávky odchylne tak, aby nebola prekročená maximálna doba vedenia vozidla podľa odseku 1 a bola dodržaná minimálna doba bezpečnostnej