dnes je 17.11.2024

Input:

49/1971 Zb., Vyhláška Slovenského úradu bezpečnosti práce o bezpečnosti práce pri prevádzke cestných vozidiel

49/1971 Zb.
[zrušené č. 71/1980 Zb.]
VYHLÁŠKA
Slovenského úradu bezpečnosti práce
z 31. mája 1971
o bezpečnosti práce pri prevádzke cestných vozidiel
Slovenský úrad bezpečnosti práce po dohode s príslušnými orgánmi a organizáciami ustanovuje podľa § 5 ods. 1 písm. d) zákona č. 174/1968 Zb. o štátnom odbornom dozore nad bezpečnosťou práce:
Úvodné ustanovenia
§ 1
Rozsah platnosti
(1) Vyhláška upravuje povinnosti všetkých organizácií, ostatných prevádzateľov (ďalej len „prevádzateľ”) a pracovníkov pri pohybe, obsluhe, údržbe a opravách vozidiel (ďalej len „vozidlo”), pri ich nakládke a vykládke a pri iných prácach v podmienkach prevádzky cestnej dopravy, prípadne pri prácach, ktoré s touto prevádzkou úzko súvisia.
(2) Vozidlami pre účely tejto vyhlášky sa rozumejú vozidlá určené na dopravu osôb alebo nákladov všetkých druhov, prípadne rôznych zariadení (napr. strojov), pohybujúce sa motorickou silou po cestných komunikáciách (nie však na koľajniciach) a čiastočne i po spevnených alebo nespevnených cestách a v teréne.
(3) Vyhláška sa nevzťahuje na prevádzku vozidiel ozbrojených zložiek Federálneho ministerstva národnej obrany, pokiaľ ich obsluhujú vojaci v činnej službe pri plnení výcvikových a bojových úloh.
Oddiel I
Pracovníci pri prevádzke vozidiel
§ 2
Pracovné podmienky vodiča
(1) Pracovný čas vodiča a nepretržitý odpočinok vodiča medzi dvoma smenami upravujú osobitné predpisy.
(2) Prevádzateľ je povinný poskytnúť vodičovi najneskôr po troch hodinách nepretržitého vedenia vozidla z dôvodov bezpečnosti práce prestávku v trvaní 15 minút a po ďalších troch hodinách nepretržitého vedenia 30-minútovú (bezpečnostnú) prestávku. Toto prerušenie jazdy sa zaratúva do pracovného času vodiča. Do bezpečnostných prestávok nemožno zarátať čas strávený pri nevyhnutných opravách na ceste. Ak nejde o nepretržité vedenie vozidla, je prevádzateľ povinný poskytnúť vodičovi prestávku na jedenie a oddych po každých 4 hodinách práce; táto prestávka sa neposkytuje poslednú hodinu pred koncom smeny.
(3) Na zaistenie bezpečnosti práce posádok vozidiel diaľkovej cestnej dopravy sú prevádzatelia povinní starať sa o ich riadne ubytovanie pri pracovných cestách, predovšetkým zriaďovaním a rozširovaním nocľahární.
§ 3
Účasť závozníkov pri prevádzke
(1) Prevádzateľ je povinný prideliť na vozidlo závozníka v prípade, že:
a)  je to nevyhnutné pre nakládku alebo vykládku a vyžaduje to povaha nákladu, prípadne konštrukcia vozidla,
b)  ide o súpravu vozidiel, ktorú je potrebné deliť alebo spojovať, 1)
c)  musí vozidlo cúvať alebo vchádzať do zúžených priestorov či iných podobných miest,
d)  povaha cestnej prevádzky, stav cesty alebo jej povrchu vyžaduje pomoc závozníka,
e)  to určia osobitné predpisy (preprava výbušnín a pod.).
(2) Namiesto pridelenia závozníka môže prevádzateľ zabezpečiť práce, ktoré inak vykonáva závozník, v prípadoch uvedených v odseku 1 písm. a), b), a pokiaľ je to možné, aj v písmene c) a d) aj iným spôsobom, napr. vykladacími a nakladacími čatami na stálych pracoviskách alebo pridelením viacerých vodičov. Pridelenie závozníka sa môže obmedziť na určitú cestu alebo na určitý čas.
(3) Prevádzateľ